תוכן משוכפל באתר – למה זה לא טוב וכיצד נאתר אותו

לפני מספר חודשים נתקלנו בלקוח חדש בחברה שהיה לו אתר שחברה אחרת בנתה לו לפני שנים והוא פנה אלינו לטובת בניית אתר חדש ומודרני, כולל התאמה רספונסיבית ולהמשיך לאחר מכן לקידום אורגני שוטף. באתר היו עשרות עמודי תוכן שכמובן התייחסנו אליהם כתוכן ייחודי כפי שהוא צריך להיות. לאחר בניית האתר, עיצוב ועימוד העמודים הפנימיים, השלמת האתר ואישור מהלקוח שהוא שבע רצון מהאתר החדש שלו התפנינו לתחילת עבודת הקידום האורגני השוטפת. הלקוח טען שניסה לקדם את האתר בעצמו במשך שנים אך ללא הצלחה וכעת שהצליחו להעלות את ההכנסות בעסק הוא רוצה להקצות תקציב לטובת קידום אורגני מקצועי. בבדיקות המקדימות שערכנו באתר גילינו שרוב התכנים באתר שלו כללו תכנים מועתקים. אבל לא משפט פה, משפט שם – אלא חלקים גדולים שהם העתק הדבק ממקורות אחרים! הלקוח נפל על כותב תוכן לא מקצועי כנראה, שעקץ אותו (אם לומר במילים עדינות) והוא סמך על הכותב שהוא יודע מה הוא עושה ולמעשה העלה לאתר שלו תוכן משוכפל באתר, מה שגרם לגוגל לסמן את האתר כאתר ספאם ומן הסתם שלא יקדם אותו בגוגל. בהשראת אותו מקרה וכדי שזה לא יקרה גם לכם אנו בחברת ואמוס מדיה החלטנו להרים את הכפפה ולהכין לכם מדריך קצר בנושא. המשיכו לקרוא.

הסיכונים הכרוכים בשימוש בתוכן משוכפל או מועתק:

שימוש בתוכן משוכפל או מועתק יכול לפגוע בכמה מישורים. הראשון והבולט שבהם הוא כמובן נושא הקניין הרוחני. העתקה של תוכן מאתר אחר או מקור אחר פירושו הפרת זכויות יוצרים, מה שאומר שאתם מסתכנים בתביעה, במיוחד כאשר אינם נותנים קרדיט למקור. מקום נוסף שבו זה יכול להוות סיכון עבורכם הוא כמובן בנושא קידום אורגני. כדי להתקדם בגוגל אתם חייבים לכלול תוכן ייחודי ובעל ערך באתר שלכם. שימוש בתוכן משוכפל או מועתק, אפילו בחלקו, יכול לגרור ענישה מגוגל ופגיעה באתר שלכם. בשפה המקצועית גוגל מכניסה אתכם לארגז החול שלה וקשה מאוד לצאת משם. לבסוף תוכן המתגלה כמועתק עשוי לפגוע גם במוניטין של העסק בעיני הגולשים והלקוחות המצפים לקבל מכם ערך אמיתי ולדעת שאתם אנשי מקצוע המבינים בתחום שלכם ולא מעתיקים תכנים ממקורות אחרים.

כיצד גוגל יכולים לגלות תוכן משוכפל באתר שלכם?

בהסבר פשוט – גוגל יכולה לגלות תכנים מועתקים באתר שלכם. גוגל בעלת מנוע החיפוש הגדול בעולם שסרק וסורק מיליארדי עמודים ברחבי האינטרנט כדי שברגע שאתם מחפשים משהו המנוע ישלוף להם תוצאות בתוך עשיריות שניה בודדות. שכרתם שירות של בניית אתרים, העליתם אתר חדש לאוויר? תוך שעות עד ימים ספורים גוגל תגלה את האתר שלכם, תסרוק אותו ומאז תדירות הסריקה תלויה במשתנים שונים ובעיקר בתדירות העדכון של האתר שלכם. הסריקות שמבצעים הרובוטים של גוגל מגלים גם אם יש תוכן משוכפל באתר, אפילו בחלקו. גוגל לא מעריכה אתרים שבהם יש תכנים מועתקים ומענישה בהתאם. אם יש לכם תכנים מועתקים באתר שלכם תסבלו מענישה מגוגל, ככל שהיחס של התכנים המועתקים שלכם הוא גדול יותר ביחס לתוכן כך גוגל תסווג את האתר שלכם בספאם במידה רבה יותר. 

כיצד גוגל מתייחסת לאתרים עם תכנים מועתקים?

גוגל לא אוהבת אתרים עם תכנים מועתקים. משום כך היא מענישה אותם בכך שהיא מורידה אותם בדירוגים ולרוב גם שולחת אותם לארגז החול. מדובר למעשה ברשימה של אתרים שגוגל מסווג אותם כאתרי ספאם, נטולי ערך לגולשים. במידה ו99% מהאתר שלכם כולל חומר ייחודי ופתאום תעלו מאמר מועתק, ייתכן ותקבלו ענישה קלה לאותו עמוד או גם לאתר אך כל עוד מדובר בטיפ בים סביר להניח שלא יפגע בכם יותר מדי. עם זאת, ככל שגוגל תגלה יותר תכנים מוכנים או עמודים "נגועים" בתכנים מועתקים סביר להניח שהענישה תהיה כבדה יותר.

מה קורה במידה ויש חלקים מועתקים לגמרי בתמימות?

לעתים רבות בעלי האתרים מעלים תכנים לאתרים ולגמרי בתמימות או בשל חוסר הבנה מעמיקה בנושא הם מעלים תכנים מועתקים בעיקרם או בחלקם. לעתים הם עשויים להשתמש בציטוטים למשל או להשתמש בחלק קטן שהם החליטו להעתיק ממקור אחר וחושבים שזה בסדר. בפועל גוגל תסרוק את התוכן ותגלה שהוא מועתק ממקור אחר והאתר ייענש במקום ליהנות מתוכן טרי, ייחודי וחדש באתר. כדי להימנע ממקרים כאלה חשוב יהיה להיעזר באחד הכלים השונים לבדיקת ייחודיות התוכן לפני שתעלו אותו לאתר שלכם.

כיצד נוכל לבדוק אם התוכן שלנו מועתק לפני העלאתו לאתר?

לפני שאתם מעלים תוכן חדש לאתר שלכם בדקו אותו תחילה. ניתן להעתיק חלקים ממנו למנוע החיפוש של גוגל ולבדוק שהחלקים הללו אינם מוזכרים אחד לאחד במנועי החיפוש. עם זאת, מדובר בעבודה לא יעילה וגם במידה ואתם לא בודקים כל מאמר בחלקים, ייתכן ועדיין יהיו בו חלקים מועתקים שלא בדקתם. לכן הפתרון הטוב ביותר יהיה לבדוק את המאמר בכלי כמו copyscape למשל. כלי נהדר זה עולה כסף ואינו בשימוש חינמי, אך העלות שלו היא פחותה מהרבה מהשקט שיהיה לכם בראש כשתעלו תכנים ייחודיים לאתר שלכם. אם שכרתם שירות בניית אתרי וורדפרס למשל אולי תוכלו להיעזר בתוספים שונים לבדיקת התכנים באתר שלכם, אך הדרך הטובה ביותר היא ללא ספק שימוש בכלי חיצוני כמו זה של קופיסקייפ. בכמה סנטים בודדים לכל מאמר שתבדקו תזכו לשקט נפשי ותעשייתי.

שכרנו שירותי תוכן מחברת הקידום/הפרסום שלנו או מפרילנסר באופן ישיר – איך להתנהל בנושא זה?

נניח ששכרתם את שירותיה של חברה לקידום אורגני, חברת פרסום או פרילנסר שיכתוב עבורכם את התוכן לאתר שלכם. גם אם נראה לכם שהחברה סופר מקצועית עדיין כדאי יהיה לבדוק את התכנים בעצמכם לפני העלאתם לאתר, רק ליתר ביטחון.

5/5 - (23 votes)
תוכן משוכפל באתר
בואו נדבר!
השאירו פרטים וניצור איתכם קשר!
בואו נדבר!
השאירו פרטים וניצור איתכם קשר!
תוכן עניינים
בעל עסק?
אצלנו מדברים בתוצאות ולא בתירוצים
הגיע הזמן להיכנס לעולם הדיגיטלי
הצוות של ואמוס מחכה לכם!
שתפו את המאמר עם חברים:
מאמרים שעלו לאחרונה
לחץ לשיחה עם נציג
ברוכים הבאים לווצאפ. מוזמנים לרשום לנו ונשמח לעזור לכם 24/7.