מהו אפיון פרסונה – מדוע הוא חשוב ואיך הוא משפר את הקמפיינים?

בפוסט זה אנו רוצים ללמד אתכם מהו אפיון פרסונה או אפיון פרסונה שיווקית אם תרצו. בין אם אתם טובים יותר או פחות בשיווק העסק שלכם ובין אם שכרתם חברת פרסום לעשות את העבודה הזו עבורכם חשוב שתבינו במה מדובר ותוודאו שהעבודה הזו אכן מתבצעת בשטח. אנו בחברת ואמוס מדיה למשל לא עוברים למלאכת עבודת המיתוג והפרסום מבלי לאפיין פרסונה ברורה המייצגת את קהל היעד האידיאלי של הלקוח אליו אנו פונים. אז בואו נתחיל.

מה זה אפיון פרסונה ומי עושה את זה?

כל חברת פרסום או חברה לקידום אורגני שתעבוד אתכם תצטרך לבצע אפיון פרסונה. אם אתם שואלים את עצמכם מהו אפיון פרסונה – אז הכוונה היא לבנייה של דמות בדיונית המייצגת את הלקוח הממוצע שלכם. הפרסונה יכולה להיות גבר או אישה, בגיל 20 או 50 (או גיל אחר), בעלי תחביבים כאלו ואחרים, במצב סוציואקונומי נמוך/גבוה ועוד. כיצד אתם מגדירים אותה תלויה בכם ובקהל היעד שלכם. מכיוון שלעסקים שונים עשויים להיות קהלי יעד שונים זה חשוב לאפיין את הפרסונה בצורה מדויקת בהתאם לצרכי העסק, שירותיו ומוצריו. ייתכן ועסקים מאותו תחום למשל ואפילו עם אותם מוצרים או מוצרים דומים, עשויים לכוון לקהל יעד שונה. לדוגמה: מסעדת מזון מהיר שמוכרת את אותו אוכל לקהל החילוני והדתי גם יחד אך חשוב למסעדה למתג את עצמה לציבור הדתי, להבליט את נושא הכשרות ואולי אפילו מנות מיוחדות לציבור הדתי ועל ידי כך למעשה כל מה שקשור במיתוג החברה והפרסונה הפוטנציאלית אליה פונים משתנה וגם המסרים השיווקיים והקמפיין ישתנה בהתאם. 

מדוע חשוב לעשות אפיון פרסונה שיווקית?

אחד היתרונות החשובים ביותר לאפיון פרסונה בהליך קידום אורגני בגוגל או בכלל בעולם הפרסום הוא למעשה ההיכרות המעמיקה עם קהל היעד שלנו. המטרה היא למעשה לקחת את כל אותם מאפיינים של הלקוח, ההתנהגותיים והאישיותיים כאחד, ולאפיין את הדמות האידיאלית המאפיינת את הקהל הממוצע שלנו. צריך להכיר את הדמות לעומק, עד לרמת תחומי העניין, אזור מגורים, כמה ילדים יש לה, כמה היא מרוויחה ומה היא אוהבת לעשות בשעות הערב. לאפיון הפרסונה השיווקית שלנו יש מגוון יתרונות חשובים:

  • הבנה מעמיקה יותר של קהל היעד שלנו – יש דמות ברורה, עם שם, מאפיינים, מקום מגורים – יודעים עליה הכול וקל להבין אותה.
  • הגדרה של קהל היעד שלנו בצורה מעמיקה מאפשרת לנו גם להתאים את השירות/המוצר שלנו בצורה הטובה ביותר לקהל היעד. 
  • ברגע שתהיה לנו דמות ברורה שאנו מבינים אותה בצורה הטובה ביותר נוכל ליצור את המסרים השיווקיים והאחרים שלנו בצורה הטובה והמדויקת ביותר לאותה פרסונה. 

כיצד מאפיינים פרסונה ומה מאפיינים?

אפיון פרסונה חשוב לשיפור ביצועי הקמפיינים כיוון שנוכל לכתוב מסרים מדויקים יותר שיזכו אותנו באחוזי לחיצה והמרה גבוהים יותר וזה שווה הצלחה גדולה יותר בקמפיינים. לא משנה אם מדובר על קידום ממומן או קידום אורגני בגוגל – הכול מתחיל מאפיון פרסונה.

אז בשלב הראשון לכל בעל עסק אמור להיות מושג כללי לגבי הלקוח הממוצע שלו ורק צריך להתחיל לאפיין ולחדד מאפיינים שונים. בשלב הראשון יהיה טוב להחליט אם מדובר בגבר או אישה ומה יהיה השם של הדמות שלנו. גם אם המוצרים/השירותים שלכם פונים לשני המינים הרי שלצורך האפיון תבחרו אחד/אחת מהם. לאחר שיש לנו מגדר ושם נמשיך למאפיינים כמו גיל, מקום מגורים, אפיון כללי לגבי המצב הכלכלי של הדמות (כמה היא מרוויחה כל חודש, כמה היא מוציאה כל חודש וכו'… לא צריך להיכנס לדקויות רק משהו כללי).

בשלב הנוכחי אנו אמורים לראות משהו כזה:

בר מבת ים, בן 27, מרוויח 20 אלף ₪, מוציא 12 ₪, נשוי + ילדה ו2 חתולים בבית. מצב כלכלי טוב בסך הכול, יש הכנסה נוספת מצד האישה התורמת לניהול הכלכלי המשותף. 

כעת נתחיל להיכנס לעומק ונאפיין את תחומי העניין של הדמות, איך היא אמורה להגיע אלינו, מדוע כדאי לה לצרוך את המוצרים/השירותים שלנו ועוד. אלה כבר מאפיינים אינדיבידואליים שקשורים קודם כל לתחום העיסוק שלכם ולמוצרים או השירותים שלכם. 

בשלב הבא יהיה עליכם לקחת בחשבון את המאפיינים ההתנהגותיים של הדמות כדי להכיר אותה יותר לעומק, להבין את המאפיינים הצרכניים שלה, ההתנהגות שלה בסיטואציות שונות ועוד. לדוגמה: אם השירות שאתם משווקים הוא קורס הדרכה להורים חדשים אז ייתכן והלקוח האידיאלי שלכם יהיה הורה צעיר, לרוב עם ילד אחד או שניים, שיש לו יום יום לחוץ והוא אינו יודע כיצד להתנהל בסיטואציה, לתעדף משימות, לנהל את הזמן בצורה נכונה ועוד. התנהגות זו עשויה להוביל אותו לפגיעה בעבודה בשל עייפות וחוסר ריכוז ומריבות חוזרות עם האישה בשל עצבנות יתר שנגרמת כתוצאה מכל זה. 

מכאן אנו מכירים יותר טוב את הדמות שלנו ויודעים כיצד לפנות עליה ועל אילו נקודות "ללחוץ" כשאנו בונים את המסרים השיווקיים עמם נצא לקדם את המותג שלנו ברשת. נדבר על היתרונות של הקורס לצורך העניין וכיצד הוא ישפיע על חייהם של אותם הורים צעירים, כיצד הוא יחסוך להם מריבות, יאפשר להם לנהל בצורה נכונה ויעילה יותר את הזמן, להקדיש זמן לבן/בת הזוג וגם לילדה מבלי לפגוע בעבודה או בהכנסה ועוד.

מדוע חשוב לאפיין את הקהל שלכם לפני תחילת עבודת הקידום האורגני על האתר?

בכל הנוגע להליך קידום אורגני לאתרים חשוב יהיה לאפיין את הפרסונה שלכם עוד לפני תחילת העבודה על קידום האתר. הסיבה לכך היא שבחירת הביטויים לקידום, הכנת התכנים לאתר וכל הליך הקידום עשוי להיות מושפע כתוצאה מאפיון זה.

5/5 - (12 votes)
בואו נדבר!
השאירו פרטים וניצור איתכם קשר!
בואו נדבר!
השאירו פרטים וניצור איתכם קשר!
תוכן עניינים
בעל עסק?
אצלנו מדברים בתוצאות ולא בתירוצים
הגיע הזמן להיכנס לעולם הדיגיטלי
הצוות של ואמוס מחכה לכם!
שתפו את המאמר עם חברים:
מאמרים שעלו לאחרונה
לחץ לשיחה עם נציג
ברוכים הבאים לווצאפ. מוזמנים לרשום לנו ונשמח לעזור לכם 24/7.