הנגשת אתרים – המדריך המלא

החל מהתקנה לחוק הנגישות שפורסמה איי שם באוקטובר 2017 חלה חובה על בעלי אתרים להנגיש את האתרים שלהם לבעלי מוגבלות. פטורים מהנגשת אתר אינטרנט הם נדירים עד לא קיימים ולא גם אתם כבעלי עסקים שיש להם אתר אינטרנט תצטרכו ללמוד יותר אודות הנגשת אתרים והחשיבות שלהם הן לצרכי קידום אורגני ומעל הכול – לשיפור חוויית המשתמש באתר שלכם עבור אותם בעלי מוגבלויות שההנגשה של האתר שלכם יכולה להיות עבורם משנה חיים. בעזרת מדריך זה אנו מקווים לספק לכם מידע רב ככל האפשר על הנגשת אתרים, כיצד זה אמור להתבצע וכיצד אנו בחברת ואמוס מדיה נוכל לסייע לכם בנושא.

העקרונות החשובים בנושא הנגשת אתרים:

  • הבנת המידע – האם המשתמש מבין לאן הוא מגיע בכל לחיצה שלו באתר שלכם? האם הקישורים שלכם מסומנים בצבע שונה מיתר הטקסט כדי שהגולש יבין שמדובר בקישור? האם הגולש מבין שבלחיצה על כפתור מסוים באתר שלכם זה מוביל אותו לעמוד ברור? לדוגמה: האם הוא מבין שבלחיצה על כפתור האינסטגרם שמופיע אצלכם באתר הוא מבין שהוא מגיע לעמוד האינסטגרם העסקי שלכם ועובר לאתר של אינסטגרם? ככל שהמשתמש יבין טוב יותר את המעברים השונים בין האתר שלכם כך ייטב.
  • תפעול האתר – הכלים השימושיים הבסיסיים לגלישה באינטרנט ושימוש במחשב יהיו עכבר ומקלדת. לכן, הגולש באתר שלכם צריך שתהיה לו נגישות אפשרית לכל חלקי האתר באמצעות שימוש בעכבר ו/או במקלדת. במידה ואחד העמודים או הרכיבים באתר שלכם אינם יכולים להתקיים או לפעול באמצעות אלה חשוב יהיה להשתמש בכלי נגישות או למצוא פתרון קיים למצב.
  • יציבות המערכת – האינטרנט מורכב משכבות רבות של טכנולוגיות, החל מהשרת שבו אתם מאחסנים את האתר שלכם, דרך מערכת ניהול התוכן עליה את בונים את האתר, דרך שפות תכנות והתאמות שמבוצעות בתוך האתר ועד כלים ותוספים המותקנים באתר. כל אלה משפיעים על השימוש באתר, הגלישה בו, הבנת המידע בו ויכולים להשפיע כמובן על כל גולש בו. בכל תוסף או פיסת מידע חדשה, כל רכיב חדש שאתם מוסיפים לאתר שלכם – צריך לוודא שהוא נגיש לבעלי מוגבלויות ויכול להסתגל לכלים מסייעים שונים המשמשים קהילה נהדרת זו לגלישה באינטרנט בהתאם לצרכיהם.
  • הבנת המידע באתר – אז במבט כללי יותר על האתר, התכנים בו, הצבעים בו והמבנה שלו – האם הגולש מבין היטב את השימוש באתר? האם הוא מבין מהו המידע שמוצג לו על המסך באמצעות החושים שלו והטכנולוגיות שבהן הוא עשוי להשתמש לעזר? 

הנושאים העיקריים סביב הנגשת האתר:

ישנם שלושה מאפיינים עיקריים בנושא הנגשת אתרים: מבנה האתר, התוכן הקיים שבו ומסמכים הניתנים להורדה/לצפייה בתוך האתר.

מאפיינים עיקריים להנגשת אתר: כיצד זה בא לידי ביטוי?
מבנה האתר ישנם פרמטרים החיוניים הן ברמת הנגישות והן ברמת חוויית המשתמש שאפילו משפיעים על קידום אתרים מכל סוג. מבנה האתר חשוב מאוד הן מבחינה היררכית למנועי החיפוש להבין היטב את מבנה האתר והיררכיית התוכן בו וכמובן גם לשיפור נושא הנגשת האתר. האם הגולש מבין היטב באיזה עמוד הוא נמצא ביחס לדף הבית באתר? האם הוא יודע היכן התפריט והאם התפריט נוח לניווט באתר? האם בכל עמוד שהגולש נמצא בו יש כותרות בין חלקי התכנים באתר וכו'.
התכנים באתר מלבד מבנה האתר והתכנים בו חשוב לציין גם את נושא התכנים עצמם כמובן. התכנים צריכים להופיע בצורה נגישה הן ברמת הבנת התכנים והטקסטים, הן בצורך בשימוש בפונט נוח לקריאה והן בגודל כתב שהוא מספיק גדול ונוח. חשוב יהיה לדאוג למבנה מסודר וברור של התכנים, חלוקה נכונה של תכנים עם שימוש נכון בכותרות, מרווחים, בוליטים, טבלאות, סוגי תכנים שונים כמו תמונות וסרטונים ועוד. במידה וסרטון או תמונה לא נטענים או עובדים האם יש טקסט חלופי שמתגלה במקום ומתאר אותם?
מסמכים להורדה/לצפייה באתר כמעט בכל אתר יש תכנים או מסמכים הניתנים לצפייה או הורדה באתר או דרכו. חשוב שאלה שהתוכן המוצג באמצעות טפסים ומסמכים אלה יהיו נגישים ונוחים לטכנולוגיות השונות המיועדות לסיוע בקריאת הקבצים. למעשה יש חלק נרחב של קריטריונים המדבר על נושא הנגשת המסמכים.

מי יכול לעזור לנו עם הנגשת האתר שלנו?

בעוד יש חברות שונות המתמחות בנושא הנגשת האתר וזוהי עיקר פעילותם הרי שגם חברה לקידום אורגני או חברות פרסום שאתם עובדים עמן אמורות להכיר היטב את החוק בנושא או לפחות לעבוד עם תוספים וחברות הנגשה מסודרות עבור לקוחותיהם. אנו בחברת ואמוס מדיה למשל דואגים להתקין תוסף נגישות, עמוד הצהרת נגישות וכן לבצע עשרות פעולות שונות המיועדות להתאים ולהנגיש את האתרים שלנו ושל לקוחותינו לבעלי מוגבלויות ועושים כל השתדלות להתאים את האתרים בצורה הטובה ביותר. ללקוח כמובן שמורה הזכות לפנות דרכנו או באופן עצמאי לחברה המתמחה בנושא זה להתקנת תוסף ייעודי של החברה וביצוע התאמות מתקדמות ונרחבות יותר במידת הצורך.

זכרו – הנגשת אתר היא הרבה מעבר להתקנת תוסף:

במידה ויש לכם אתר המבוסס וורדפרס למשל תוכלו להתקין את אחד מתוספי הנגישות המוצעים ברשת בחינם לצורך הנגשת האתר. עם זאת, החוק בישראל מחייב הנגשה מלאה ונרחבת יותר ויש לעמוד בתקנות ובסעיפים שונים שתוספים חינמיים אינם מציעים במלואם. לכן, מוטב לשוחח עם חברת הפרסום שלכם ולהתייעץ עמם בנושא. זכרו כי הנגשת האתר היא הרבה מעבר להתקנת תוסף נגישות כזה או אחר והיא מצריכה עבודה מעמיקה הן ברמה הוויזואלית, הן ברמה הטכנית והן ברמה התפעולית של האתר. 

5/5 - (4 votes)
הנגשת אתרים המדריך המלא
בואו נדבר!
השאירו פרטים וניצור איתכם קשר!
בואו נדבר!
השאירו פרטים וניצור איתכם קשר!
תוכן עניינים
בעל עסק?
אצלנו מדברים בתוצאות ולא בתירוצים
הגיע הזמן להיכנס לעולם הדיגיטלי
הצוות של ואמוס מחכה לכם!
שתפו את המאמר עם חברים:
מאמרים שעלו לאחרונה
לחץ לשיחה עם נציג
ברוכים הבאים לווצאפ. מוזמנים לרשום לנו ונשמח לעזור לכם 24/7.