מהו מחקר מתחרים ואיך לבצע אותו בצורה מקצועית?

דמיינו לעצמכם שאתם שטים בים באליפות העולם, אתם רואים לנגד עיניכם מצופים על המים ויודעים שאלו הם המטרות שלכם שאתם צריכים לעקוף. באותה מידה כך תצטרכו לעשות מחקר מתחרים שבאמצעותו תוכלו לראות את המתחרים שלכם, כמה רחוק הם נמצאים מכם, לסמן אותם כיעד ולעקוף אותם. ביצוע מחקר מתחרים אפקטיבי חיוני בכל הליך קידום אורגני בגוגל וגם לפני בניית אתר מקצועי לעסק או אפילו קמפיין ממומן. במילים פשוטות – כאשר אתם ניגשים להקים תשתיות ולהשקיע בשיווק דיגיטלי חשוב יהיה לבצע מחקר מתחרים איכותי וככל שהוא יהיה מעמיק ומקיף יותר כך הוא יהיה איכותי יותר ויאפשר לכם להיערך בהתאם. 

מדוע חשוב לערוך מחקר מתחרים ומה הוא כולל בכלל?

אם אתם שואלים את עצמכם מהו מחקר מתחרים כדאי יהיה לכם לקרוא את השורות הבאות. בין אם מדובר על בניית אתר אינטרנט מקצועי לעסק או מחקר שמתבצע לפני פעילות שיווקית כזו או אחרת אתם רוצים לוודא שאתם מכירים היטב את המתחרים שלכם. בעזרת המחקר תוכלו לראות אילו ביטויים המתחרים שלכם מקדמים, אילו שירותים הם מספקים (שאולי חלק מהם גם אתם תוכלו לספק), מהו הערך המוסף של המתחרים שלכם? מה מיוחד בשירות שלהם? ועוד. 

חקירת המודל העסקי של המתחרים שלכם:

ראשית יהיה עליכם לחקור את המודל העסקי של המתחרים שלכם. בדקו היטב מהם המוצרים/השירותים הראשיים והמשניים שלהם, האם הם מוכרים שירותים פיזיים או דיגיטליים? מוצרים פיזיים או דיגיטליים? האם הם משקיעים בקידום אורגני, קידום ממומן או שיטת פרסום אחרת? האם הם בונים את עצמם לבניית קהל לקוחות חוזר או מספקים מוצרים חד פעמיים? כמה הם גדולים וכמה לקוחות שהם  יכולים לטפל בהם בו זמנית?

חקירת השירותים שהמתחרים שלכם מספקים:

בשלב הבא יהיה עליכם לבדוק את השירותים שהמתחרים שלכם מספקים, כמו גם את השירותים שהם מציעים ואתם לא. בדקו האם אלו שירותים שגם אתם יכולים לספק, אם כן במה זה כרוך ועוד. לדוגמה: חלק מהשירותים יידרשו ידע מקצועי ייחודי, הקמת תשתיות מסיביות ויקרות או עבודה עם אנשי מקצוע בעלי הסמכות מסוימות ועוד. בדקו את רמת הזמינות שלהם מול שלכם, אילו סוגי התקשרויות ותמיכה הם מציעים? האם מדובר על יצירת קשר במייל או בוואטסאפ בלבד? או שאפשר ליצור קשר טלפוני עם החברה או אפילו להגיע לפגישה פיזית? 

הבידול והייחודיות של המתחרים:

לכל בעל עסק שרוצה לקדם את עצמו, בין אם באינטרנט ובין אם בכלל בתחום שלו, כדאי יהיה לייצר בידול וייחודיות מול המתחרים. בדקו את הנתונים האלה אצל המתחרים שלכם – איזה שירות ייחודי הם מציעים שאחרים בתחום שלכם לא מציעים? האם הם יכולים לספק ערך מוסף כלשהו שאחרים מתקשים לספק? האם החברה מספקת משלוח סופר מהיר? או מוצר שהוא ייחודי רק להם? הנתונים האלה חיוניים גם במסגרת קידום אורגני לאתרים שכן בחירת הביטויים תהיה סביב השירותים הללו וגם התכנים באתר ירצו להבליט את הייחודיות של החברה.

בחינת קהל היעד של המתחרים:

אחד הדברים החשובים בבחינת המתחרים שלכם היא בחינת קהל היעד שלכם. בדיוק כפי שאתם רוצים וצריכים לעשות מחקר אודות קהל היעד שלכם, אפיון פרסונה והכרה מיטבית ככל האפשר של קהל היעד שלכם, כך גם תצטרכו להכיר את קהל היעד של המתחרים שלכם. הטעות הנפוצה כאן היא לחשוב שכיוון שהם מתחרים שלכם יש להם בהכרח את אותו קהל היעד. ייתכן והם פונים לקהל יעד של נשים או גברים באופן ספציפי ואתם לכלל הקהל? ייתכן והם מספקים שירותים יוקרתיים ויקרים יותר ופונים לקהל אמיד יותר כלכלית? ייתכן והם מסמנים אזור ספציפי בארץ לתת בו את השירות ואילו אתם מעדיפים לספק שירות במרכז או בדרום למשל?

בחנו את אסטרטגיית התוכן שלהם:

התוכן הוא חלק בלתי נפרד מכל תשתית שיווק שנעבוד עליה ומכל ערוץ שיווק, בין אם מדובר על שיווק ברשתות החברתיות, קידום אתרים או פרסום ממומן. בדקו כיצד המתחרים שלכם עושים שימוש בתוכן? כיצד הוא מוצג באתר שלהם? אילו תכנים הם משתפים ברשתות החברתיות? האם ניתן לשכור כותב תוכן שיכין תוכן דומה אך ייחודי עבורכם או שצריך אנשי מקצוע מיוחדים להפיק תוכן מסוג זה? האם המתחרים שלכם כותבים בצורה טכנית יותר את הדברים או משתמשים בסגנון כתיבה אחר? האם יש להם סגנון כתיבה ייחודי שעובד להם טוב? כיצד עובדת ההנעה לפעולה בתכנים שלהם? ועוד.

בחנו את האתר שלהם ואת המאפיינים שלו:

חלק חשוב מאוד בבחינת המתחרים היא כמובן להיכנס לאתרים שלהם ולגלוש בהם כאילו אתם באמת מתעניינים בשירות שלהם. אינכם צריכים לפנות אל החברה ולבחון את שירות הלקוחות שלה באופן ישיר אם אינכם רוצים לגזול מהם זמן ולהטריד את העובדים שלהם, אולם בהחלט תוכלו לחקור לעומק את אתר החברה: לבדוק כיצד הוא בנוי, מה ייחודי או מיוחד בו? האם תפריטי הניווט נוחים ויעילים ומה אתם יכולים ללמוד מהם? האם יש משהו באתר של אחד המתחרים שאתם ממש חושבים שיועיל באתר שלכם? בדקו באילו ביטויים ראשיים הם משתמשים בעמודים הראשיים שלהם בתפריט העליון? כיצד היררכיית התוכן שלהם באתר בנוי? האם האתר מותאם למובייל? ועוד.

בחנו את פרופיל הקישורים של המתחרים שלכם:

לבסוף יהיה חשוב מאוד לבחון את פרופיל הקישורים של המתחרים שלכם. זאת תוכלו לעשות באמצעות כלים טכנולוגיים שונים, בדרך כלל יהיו בתשלום, כמו SEMRUSH ואחרים. בעזרת כלים אלו תוכלו לבדוק את פרופיל הקישורים של המתחרים שלכם ובעזרת זאת לדעת היכן כדאי לכם לקשר גם כן, ללמוד יותר על אסטרטגיית הקישורים של המתחרים שלכם וכיצד הם משקיעים בקישורים שלהם ועוד.

5/5 - (13 votes)
מהו מחקר מתחרים ואיך לבצע אותו בצורה מקצועית?
בואו נדבר!
השאירו פרטים וניצור איתכם קשר!
בואו נדבר!
השאירו פרטים וניצור איתכם קשר!
תוכן עניינים
בעל עסק?
אצלנו מדברים בתוצאות ולא בתירוצים
הגיע הזמן להיכנס לעולם הדיגיטלי
הצוות של ואמוס מחכה לכם!
שתפו את המאמר עם חברים:
מאמרים שעלו לאחרונה
לחץ לשיחה עם נציג
ברוכים הבאים לווצאפ. מוזמנים לרשום לנו ונשמח לעזור לכם 24/7.