שיווק דיגיטלי הוא ללא ספק אחת מהאופציות הטובות ביותר לקידום העסק שלכם כיום. אחד היתרונות המשמעותיים של השיווק הדיגיטלי הוא שניתן למדוד בצורה מדויקת יותר החזר השקעה מקמפיין בדיגיטל. ROI או Return Over Invesment, או בעברית פשוטה: החזר השקעה, הוא מונח המתייחס למדד הרווחיות של הקמפיין שלכם. אז איך מודדים אותו? מה זה בעצם אומר? ומדוע זה חשוב? המשיכו לקרוא.
ראשית – מהו בעצם החזר השקעה ואיך מחשבים?
החזר השקעה הוא בפשטות מדד הרווחיות של הקמפיין שלכם. הקמפיין מורכב ממגוון רחב של פרמטרים והוצאות, החל מהתשלום שלכם למערכת הפרסום הממומן, דרך התשלום לחברת הפרסום והוצאות נוספות אחרות שצריך להתחשב בהן כמו עלות של מוצר מסוים ועוד. ישנן גם אפשרויות שונות למדידת ROI שתלויה בכם למעשה ואיך אתם רוצים למדוד את עצמכם.
לדוגמה: אתם יכולים לחשב את מדד הרווחיות של הקמפיין שלכם או החזר ההשקעה שלכם, ביחס להוצאות הקמפיין בלבד, הוצאות הקמפיין + דמי הניהול וההוצאות של חברת הפרסום, ובהתאם לסוגים שונים של פרמטרים: לקוחות משלמים, גולשים המשאירים פרטים, מורידים מוצר דיגיטלי ועוד.
אם ניקח דוגמה פשוטה:
חברה המספקת שירותי הדברה למשל בעלת אתר יפה ורוצה לשלוח אליו גולשים. היא שוכרת חברת פרסום לניהול קמפיין ממומן בגוגל והבאת גולשים לאתר. חברת הפרסום לוקחת 1500 שח + מע"מ דמי ניהול על הקמפיין ועבור ההקמה שלו בחודש הראשון להקמתו. חברת ההדברות מחליטה להשקיע עוד 3500 ₪ בפרסום עצמו (תשלום שהולך למערכת הפרסום של גוגל). לאחר חודש שבו הקמפיין רץ בהצלחה החברה הרוויחה 10,000 שקלים הכנסה מלקוחות שהגיעו מהקמפיין. בחישוב מהיר: ההוצאה הייתה 5,000 ₪, ההכנסה היא פי 2. החזר ההשקעה הוא 1, כלומר 100% מההשקעה שלנו.
מדד ה0 יהיה כאשר ההכנסות וההוצאות שלנו מאוזנות. אם נכניס פחות ממה שאנו מוציאים נהיה בהחזר השקעה שלילי. אם נכניס יותר, נהיה בהחזר השקעה חיובי. מה עוד צריך לקחת בחשבון? אולי לא בחישוב החזר ההשקעה של הקמפיין אך במהלך האספקה של שירותי ההדברה צריך לקחת בחשבון הוצאות נוספות כמו השימוש בחומר ההדברה, אולי אפילו את הדלק הנדרש להגיע ברכב אל הלקוח, ובמידה ומדובר בעובד המועסק בחברה אז גם הוצאות על זמן העבודה של העובד. לאחר חישוב של כל אלה תוכלו להחליט אם הקמפיין מספיק רווחי לכם בשיקול הכללי ומה עוד ניתן לעשות כדי למקסם את הרווחים שלכם.
מה באמת אפשר לעשות כדי למקסם רווחים?
ובכן ניתן לבצע פעולות שונות שמקטינות הוצאות ומגדילות את ההכנסות בכל הנוגע לשירות עצמו, המוצרים והחומרים. אולם כאשר מדברים על הקמפיין עצמו ניתן לבצע שיפורים במודעות הקמפיין, לבצע ספליט טסטינג ולבחון מודעות שעובדות טוב יותר ורלוונטיות יותר לקהל שלכם. זה יבטיח להביא קהל ממוקד יותר לקמפיין מה שיכול להוביל לעלייה בכמות האנשים שישאירו פרטים או ירכשו מוצר באתר שלכם ובסופו של דבר יובילו להכנסה גבוהה יותר והחזר השקעה גבוה יותר. שיפור המודעות בקמפיין יכול להוביל גם לצמצום הוצאות פר קליק והכנסת יותר גולשים לאתר. ניתן גם לבצע שיפורים בדף הנחיתה או באתר עצמו מבחינת קופירייטינג, עיצוב וחוויית משתמש.